Logo One Planet
Laboratoriumonderzoek
Laboratoriumonderzoek

Lesbrief - Misdaad in het Museon

Maak kennis met technieken uit het forensisch onderzoek

In deze lesbrief staat het voorbereidings- en verwerkingsmateriaal voor op school bij de les 'Misdaad in het Museon' voor groep 8

Op tv zie je ze vaak: detectives die vingerafdrukken nemen, met blauw licht een matras beschijnen of het traject van een kogel volgen. Veel van de technieken die daarbij gebruikt worden, komen voort uit de schei-, natuur- en wiskunde. De wetenschap achter recherchewerk heet forensisch onderzoek.

In de les ga je zelf aan de slag met een casus om erachter te komen hoe een misdaad gepleegd is. Je stelt jezelf vragen en gaat met de beschikbare materialen aan de slag om je eigen vragen te beantwoorden. Je vergelijkt je onderzoek met anderen en komt tot een eindconclusie om de misdaad op te lossen.

Lesdoel

Je werkt aan een onderzoekende houding en krijgt een idee van de technieken die gebruikt worden bij het oplossen van misdaden.

Deze les sluit aan op:

Kerndoel 25 - Rekenen en wiskunde > Wiskundig inzicht en handelen

Kerndoel 42 en 45 - Oriëntatie op jezelf en de wereld > Natuur en techniek

Deze les is ook te boeken als onderdeel van het Wetenschap- & technologiemenu.

Bekijk de aflevering van het Klokhuis over het Forensisch Instituut en laat daarbij de leerlingen de vragen van het werkblad maken. Dit vormt een goede introductie voor de les.

Download het onderstaande werkblad voor vragen en de antwoorden bij het filmpje. 

Download het werkblad

Download het antwoordmodel

Tijdens de les zullen de leerlingen vingerafdrukken vergelijken. Maar waarom zijn deze zo perfect om misdadigers mee op te sporen? Bekijk het onderstaande filmpje hierover. 

Onderstaande aflevering van het Klokhuis gaat ook over vingerafdrukken: Hoe worden ze verzameld en wat gebeurt daar vervolgens mee?

Tijdens de les gaan de leerlingen werken aan een zaak die in het Museon is voorgevallen.

Na een introductie over wat er is gebeurd en wat we al weten, gaan we diverse sporen met behulp van proefjes onderzoeken. De leerlingen bekijken handschriften, vingerafdrukken, een voetspoor en doen een analyse van een mysterieus poeder dat is aangetroffen.

Er wordt in tweetallen gewerkt en de leerlingen wisselen halverwege de les van opdrachten. Zo kan iedereen alle sporen onderzoeken.

Aan het einde van de les gaan we met z’n allen de verdachten bekijken en leiden de gevonden sporen ons (hopelijk) naar de echte dader.

Tijdens de Museonles hebben de leerlingen kennisgemaakt met verschillende forensische methoden. Een andere methode die ook vaak wordt gebruikt in forensisch onderzoek is onderzoek naar DNA.

Onderstaand filmpje geeft uitleg over wat DNA is.

Hoe doen ze dan het onderzoek naar DNA? Bekijk het in onderstaand filmpje.

In het Museon is ook DNA gevonden van de dader van de misdaad. Bovendien is er van zes verdachten ook DNA onderzocht. Kunnen de leerlingen uitvinden van wie het DNA was? Doe de opdrachten in dezelfde duo’s als in de les in het Museon.

Download het werkblad.

Download het antwoordmodel. 

Woordzoeker

Welke belangrijke woorden kwamen er ook alweer voor in de les? Doe de woordzoeker!

Download het woordzoeker.

Download de antwoorden. 

Haren, bloed of zelfs zweet: een inbreker laat meestal biologische sporen achter. Hierin zitten DNA-cellen. Met deze unieke sporen kan de Technische Recherche een zaak oplossen. In deze aflevering van het Klokhuis wordt uitgelegd hoe dat in z’n werk gaat.
Klokhuis over de Technische Recherche

Met dit proefje kun je je eigen geheime boodschap schrijven met melk!
Schrijven met melk

Meer proefjes waarbij je twee stoffen met elkaar mengt en kijkt wat er gebeurt, net als met het poeder in de les.
Kurkuma mengen met water en soda
Melk en cola mengen
 

Op wikikids kunnen de leerlingen meer lezen over DNA en hoe dit wordt gebruikt bij politieonderzoek.
WikiKids over DNA