Logo One Planet
Leerlingen in debat
Leerlingen in debat

Klimaatdebat

Toekomstige Oplossingen!

Duur: 1 uur

Klimaatproblemen oplossen is niet makkelijk. We moeten goed kritisch blijven nadenken en veel praten met elkaar. Een manier om dit te doen is door een debat. Maar hoe voer je een debat en hoe bereid je je voor? Dat ga je in deze lesmodule leren.

Wat ga je doen?

In deze les ga je met je klasgenoten praten over het klimaat. Maar niet zomaar praten, we gaan een debat houden! Je krijgt een stelling en daarmee ga je aan de slag. Je leert hoe je jouw mening goed kunt uitleggen en verdedigen. Ook leer je goed luisteren naar wat de anderen zeggen en daarop reageren. We doen het debat in een speciale vorm, die heet 'freeze-en-go'. We leggen je stap voor stap uit hoe dat werkt.

Als je klaar bent kun je...

  • Uitleggen hoe een 'freeze-en-go' debat werkt en een debat voeren.
  • Duidelijk vertellen waarom jij iets vindt over het klimaat.
  • Luisteren naar wat anderen vinden, hierop reageren en respectvol blijven.
  • Nadenken over hoe je het debat vond gaan en wat je een volgende keer beter kunt doen.
Stappenplan

Voorbereiding: 

Je krijgt een stelling die je met je groepje gaat verdedigen of aanvallen. Kies iemand in je groepje die het woord doet en iemand die alles opschrijft. De woordvoerder praat tijdens het debat. De secretaris schrijft op wat er tijdens het debat wordt gezegd. Jullie gaan je eerst voorbereiden op het debat. Dit kan thuis of je krijgt hier 15 minuten voor tijdens de les. Je bereidt je voor door na te denken over argumenten voor jouw kant van de stelling. Bedenk ook welke argumenten de tegenpartij zou kunnen gebruiken.

We voeren het debat in vier stappen:

  1. Opzetfase (1 minuut per team): De woordvoerder van beide teams geeft argumenten voor of tegen de stelling. Team Voor begint.
  2. Reactiefase (4 minuten): Nu mag iedereen praten. Steek je hand op als je iets wilt zeggen. Sta op als je de beurt hebt. Je mag vragen stellen, argumenten van de tegenpartij weerleggen of nieuwe argumenten geven.
  3. Freeze-fase (1,5 minuut): De docent vat eerst kort samen wat er tot nu toe is gezegd. Daarna overleg je met je team en zetten jullie je belangrijkste punten op een rijtje.
  4. Conclusiefase (1,5 minuut per team): De woordvoerders van beide teams vatten hun argumenten samen. Leg uit waarom jouw team het debat zou moeten winnen.


Voorbeeld

Je bent voor  de stelling: ‘Er moet korting komen op elektrische auto’s.'

  • Argument 1: Benzineauto’s zijn vervuilend. Elektrische auto’s zijn schoner, want ze gebruiken geen fossiele brandstoffen.
  • Argument 2: Elektrische auto’s zijn te duur, daarom kopen mensen benzineauto’s. Korting zorgt ervoor dat meer mensen een elektrische auto kopen.
  • Reserve-argument (voor als we nog tijd hebben): Als meer mensen een elektrische auto kopen, dan is dat goed voor de economie.

Fietsers

Is korting op fietsen beter dan korting op elektrische auto's?

| Shampanskiy / shutterstock
Tips

Voor het debat

  • Laat de woordvoerder zijn speech alvast oefenen.
  • Denk alvast na over de argumenten die het andere team zou kunnen geven. Bedenk waarom jij het er niet mee eens bent. Dan kun je straks sneller reageren tijdens de reactiefase van het debat! 

Tijdens het debat

  • Blijf kalm en respecteer elkaar. Als je boos wordt, dan beïnvloedt dat je geloofwaardigheid.
  • Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar blijf wel aardig.
  • Luister goed naar wat de ander zegt, dan kun je hier beter op inspelen.
  • Wees eerlijk en vertel geen onzin.