Logo One Planet

Kritische vragen op Haagse gebouwen

13 april 2022

Torentje Den Haag
Torentje Den Haag

Op woensdagavond 13 april scheen Museon-Omniversum met een projectiebus op meerdere locaties in Den Haag maatschappijkritische stellingen. Het museum vraagt daarmee aandacht voor de bewustwording van prangende maatschappelijke kwesties. De actie is onderdeel van de nieuwe propositie van het museum, waarbij de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties centraal staan. Het doel van de projecties is om mensen bewust te maken van hun eigen invloed op een betere wereld.

De vragen waren te zien op ’t Torentje, het NS-station Den Haag Centraal en Westfield Mall of the Netherlands. Peter de Haan, directeur Museon-Omniversum, zegt over de actie: "Enerzijds willen we een breder publiek bereiken, anderzijds willen we benadrukken dat het tijd is om in actie te komen. De vragen zetten je namelijk aan het denken over jouw eigen invloed op een duurzamere toekomst."


Caravan

Een deel van de vragen is afkomstig uit een rondrit met een caravan, waarin jeugdjournaal presentatoren Klaas van Kruistum en Janouk Kelderman in gesprek gingen met jongeren over vragen die hen bezighouden. De Haan: "We gaan graag met onze doelgroep in gesprek over een duurzame toekomst. Daarom zijn we in aanloop naar deze actie de straat op gegaan om te achterhalen welke vragen er leven in de maatschappij. Een aantal van deze vragen hebben we uitgekozen om te projecteren op daarvoor relevante gebouwen. Deze vragen laten zien wat er speelt in de samenleving en toont tegelijkertijd aan dat het tijd is om in actie te komen. De vragen zetten je namelijk aan het denken over onze eigen invloed op een duurzame toekomst."

Activeren

Het projecteren van stellingen als "Wie wordt de eerste vrouwelijke minister-president?" en "Hoeveel kleding moeten we nog produceren?", toont aan dat het museum duidelijk stelling inneemt wanneer het gaat om maatschappelijke kwesties. De Haan: "Het is de hoogste tijd dat musea zich meer uitspreken en actuele maatschappelijke thema’s op de kaart zetten. Museon-Omniversum gaat daarom een stap verder, van informeren en ontdekken naar activeren en agenderen. Met acties als deze willen we zowel offline als online de dialoog aanwakkeren, van jong tot oud."

Beamactie Torentje Den Haag
Beamactie Cars Jeans Stadion